Osallistujia kilpailuihin
Lähetetty: 27.01.23 09.22
Muutaa ajatus kilpailuista ja etenkin näistä tapauksista, joissa kisapaikkoja jää avoimiksi. En tällä mitenkään kierrä sitä asiaa, että rakenteilla (esim. karsintajärjestelmillä) olisi asiaan vaikutusta. Mutta haluaisin nostaa keskusteluun:
1) Paitsi, että kilpailut pitäisi saada kilpailukalenteriin ajoissa, pitäisi myös itse kilpailukutsu (eli ilmoittautumisen avaaminen) tapahtua huomattavasti aikaisemmin kuin keskimäärin nyt tapahtuu. Muissa lajeissa, joista itselläni on kokemusta, tehdään viimeistään näihin aikoihin kesän ilmoittautumisia. Talven buukkaukset on tehty loka-marraskuussa. Jos kisakutsu ja ilmoittautumisen avautuminen tapahtuu kaksi viikkoa ennen kisaa, on menetetty aika monta kuukautta hyvää myyntiaikaa. Toki monet lajin konkarit tuntevat tämän menettelyn ja merkitsevät kisat kalenteriin ja tietävät odottaa itse ilmoittautumismahdollisuutta. Mutta veikkaan, että jos kisa olisi avoinna ilmoittautumisella jo reilusti aikaisemin ja sitä markkinoitaisiin lajin kanavissa, olisi mahdollisuus lisätä osallistujamäärää.
2) Jatkaen edellisestä markkinointiin. Meillä on omat liiton SOME kanavat ja monilla seuroilla on vastaavat omat kanavat. Näitä käytetään todella vähän kisojen myymiseen. Me liitossa mielellämme jaamme seurojen kisamainoksia, kun vain saisimme niitä. Meidän FB sivu tavoittaa noin pari tuhatta ihmistä (ei ole paljon SOME-maailmassa, mutta sentään jotakin) ja Instagram hieman siihen päälle. Jos seura sijoittaa 10-20 euroa SOME mainokseen, tavoitetaan taas hieman isompi porukka. Monimutkaista se ei ole. Tarvitaan vain ihminen, joka osaa tehdä yksinkertaisen (kuvallisen) mainoksen kisasta. Ehkä on niin, että tuote ei enää myy itse itseään, vaan sitä pitää ihan oikeasti saada esille. Sama koskee myös sitä, miten kisasta viestitään kisan jälkeen. Seuraavaa seuran kisaa on helpompi myydä, jos siitä jää jotakin näkyvää (muutakin kuin tulokset liiton tilastopalvelussa) some kanaviin tai jopa mediaan. Eli pieni juttu kisasta ja pari riittävän laadukasta kuvaa. Me kyllä mielellämme jaamme näitäkin.
Nyt me ollaan vielä siinä ajatuksessa, että riittää kun kisan laittaa SJAL:n kalenteriin hetki ennen kisaa. Ihmisten ajankäyttö on muuttunut entistä enemmän pirstaleisemmaksi. Ihmiset kaipaavat pidemmälle ulottuvia suunnitelmia, jotta voivat sitoutua koko päivän (tai jopa koko viikonlopun) vievään kilpailuun.
Eli tiivistäen: kilpailukutsut ajoissa julki (viimeistään 2kk ennen kisaa) ja lisää omaa panosta some-mainontaan.
1) Paitsi, että kilpailut pitäisi saada kilpailukalenteriin ajoissa, pitäisi myös itse kilpailukutsu (eli ilmoittautumisen avaaminen) tapahtua huomattavasti aikaisemmin kuin keskimäärin nyt tapahtuu. Muissa lajeissa, joista itselläni on kokemusta, tehdään viimeistään näihin aikoihin kesän ilmoittautumisia. Talven buukkaukset on tehty loka-marraskuussa. Jos kisakutsu ja ilmoittautumisen avautuminen tapahtuu kaksi viikkoa ennen kisaa, on menetetty aika monta kuukautta hyvää myyntiaikaa. Toki monet lajin konkarit tuntevat tämän menettelyn ja merkitsevät kisat kalenteriin ja tietävät odottaa itse ilmoittautumismahdollisuutta. Mutta veikkaan, että jos kisa olisi avoinna ilmoittautumisella jo reilusti aikaisemin ja sitä markkinoitaisiin lajin kanavissa, olisi mahdollisuus lisätä osallistujamäärää.
2) Jatkaen edellisestä markkinointiin. Meillä on omat liiton SOME kanavat ja monilla seuroilla on vastaavat omat kanavat. Näitä käytetään todella vähän kisojen myymiseen. Me liitossa mielellämme jaamme seurojen kisamainoksia, kun vain saisimme niitä. Meidän FB sivu tavoittaa noin pari tuhatta ihmistä (ei ole paljon SOME-maailmassa, mutta sentään jotakin) ja Instagram hieman siihen päälle. Jos seura sijoittaa 10-20 euroa SOME mainokseen, tavoitetaan taas hieman isompi porukka. Monimutkaista se ei ole. Tarvitaan vain ihminen, joka osaa tehdä yksinkertaisen (kuvallisen) mainoksen kisasta. Ehkä on niin, että tuote ei enää myy itse itseään, vaan sitä pitää ihan oikeasti saada esille. Sama koskee myös sitä, miten kisasta viestitään kisan jälkeen. Seuraavaa seuran kisaa on helpompi myydä, jos siitä jää jotakin näkyvää (muutakin kuin tulokset liiton tilastopalvelussa) some kanaviin tai jopa mediaan. Eli pieni juttu kisasta ja pari riittävän laadukasta kuvaa. Me kyllä mielellämme jaamme näitäkin.
Nyt me ollaan vielä siinä ajatuksessa, että riittää kun kisan laittaa SJAL:n kalenteriin hetki ennen kisaa. Ihmisten ajankäyttö on muuttunut entistä enemmän pirstaleisemmaksi. Ihmiset kaipaavat pidemmälle ulottuvia suunnitelmia, jotta voivat sitoutua koko päivän (tai jopa koko viikonlopun) vievään kilpailuun.
Eli tiivistäen: kilpailukutsut ajoissa julki (viimeistään 2kk ennen kisaa) ja lisää omaa panosta some-mainontaan.